Bullitt Group is een relatief onbekende leverancier van rugged mobiele telefoons. De merknamen Cat, Motorola en Landrover (ook van het bedrijf) kent iedereen wel. Hoog tijd voor een gesprek met Thomas Kupers van Bullitt.
Het Engelse Bullitt uit Reading specialiseert zich sinds de oprichting in 2009 in degelijke (rugged) mobiele telefoons voor de zakelijke en consumentenmarkt. In de segmenten gebruikt men afzonderlijke merknamen. Zo is het merk Cat (verwijzing naar Caterpillar Inc.) primair bestemd voor de zakelijke markt en zijn de merken Motorola en Land Rover voor de prosumer-markt, legt Thomas Kupers uit. Hij is bij de Bullitt Group als Sales Director verantwoordelijk voor West-Europa. “Met het merk Motorola zien we precies het omgekeerde. Beide merken gaan prat op de degelijkheid.”
Het concept is daarmee duidelijk: Bullitt ontwikkelt en produceert degelijke toestellen en gebruikt licenties op merknamen om het product te vermarkten. Bullitt is actief in ruim 50 landen. Sinds zijn aantreden in 2018, heeft Thomas het volume van Bullitt in Nederland al met zo’n 35 procent laten groeien. Dit succes komt mede voor rekening van partners.
Vraag naar degelijkheid
Thomas signaleert twee belangrijke trends in de markt. Consumenten vragen steeds meer naar degelijkheid. Telefoons zijn inmiddels gemeengoed en moeten veel doorstaan. Bovendien heeft de volumineuze vormgeving van smartphones van weleer plaatsgemaakt voor moderne strakke designs zonder in te boeten op degelijkheid. Elegantie en degelijkheid gaan nu samen. Motorola is primair een consumentenproduct, de Cat-toestellen voor de prosumer-markt zijn ook gecertificeerd voor zakelijke gebruikers. Beide zijn super degelijk, stof- en waterdicht en temperatuurbestendig. Kortom, volwaardige smartphones met slimme extra’s (zoals een thermische camera) die tegen een stootje kunnen.
Telefoon moet veel trotseren
In de consumentenmarkt stellen outdoor sporters hun toestellen bloot aan trillingen, vocht, stof en zand, sterk wisselende temparturen en regelmatig vallen. Een degelijk toestel moet een val van 1,8 meter op beton, steen of staal zo’n 30 keer probleemloos overleven. Schermreparaties kosten toch al gauw meer dan 100 euro. Maar ook in het gezinsleven met kleine kinderen kan een toestel het zwaar te verduren hebben. Vocht en vallen zijn dan de grote vijanden.
Motorola Defy
“Eigenlijk was het best uniek. Motorola kwam ons vragen om een degelijk toestel te ontwikkelen”, herinnert Thomas zich. “We staan dus aan de basis van de Motorola Defy dat de misse van Motorola toont om zinvolle innovaties te leveren voor iedereen.” De telefoon is getest voor echte duurzaamheid. Het toestel is water- en vochtdicht, gecertificeerd volgens industriestandaard IP68 en overleeft 35 minuten onder water tot een diepte van 1,5 meter, mede dankzij de unieke dubbel afgedichte (double sealing) behuizing. De Motorola Defy kan ook worden gewassen met water, zeep en milde ontsmettingsmiddelen. Een geruststelling in een wereld waar hygiëne belangrijker is dan ooit. De 5000 mAh-batterij met TurboPower-oplader gaat twee dagen mee. De camera gebruikt een 48MP f/1.8 sensor met Quad Pixel-technologie. Daarmee nemen gebruikers scherpe foto’s in alle omstandigheden.
Hygiëne Plus
Thomas benadrukt ook het belang van hygiëne. Met Hygiëne Plus heeft Bullitt ook daar een antwoord op. De Cat-toestellen mogen al met redelijk agressieve middelen (zeep, alcohol, bleekmiddel) worden ontsmet zonder dat de materialen worden aangetast. “Mobiele telefoons leveren potentieel een risico op besmetting op, bijvoorbeeld bij wisseldiensten in de beveiliging of een ziekenhuis. Wassen met water, zeep en milde ontsmettingsmiddelen is de standaard aanpak, maar er zijn omstandigheden die hogere eisen stellen.”
Met de rugged Cat S42H+ gaat Bullitt een flinke stap verder. Alle externe componenten en oppervlakken van de Cat S42 smartphone zullen voortaan worden behandeld met de geavanceerde antibacteriële technologie van Biomaster, die conform ISO 22196 is getest. Biomaster maakt gebruik van zilverionen, die tijdens de fabricatie van de Cat S42H+ een permanente beschermlaag vormen. Dat remt de groei van microben op de oppervlaktes. “De actieve antimicrobiële bescherming van Biomaster remt de groei van micro-organismen met 80 procent binnen 15 minuten na aanbrengen en met 99,9 procent binnen 24 uur.”
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 2)